Kysymys

Hei. Sain nokkosrokkoihottumaa ja luulin olevani koiralle ja kissalle allerginen, kävin terveyskeskuksessa testeissä ja ne näyttivät 0.35 eli en ole allerginen. Mistä mahtaa johtua tämä ihottuma ja huulten turpoaminen? Olen kaikkiruokainen ja siten vaikea tietää mitä mahdollisesti pitäisi jättää pois. Lääkäri määräsi 3 vko kuurin allergialääkettä nokkosihottumaan ,onko tätä viisasta syödä? Turvotus ja näpyt ovat vain aamuisin ja kutina kova, ajoittain noin viikon välein.

Vastaus

Nokkosihottuma ja angioödeema (huulten ym. turpoaminen) ovat harvoin allergian merkki. Tavallisin aiheuttaja lienee jokin virusinfektio, joka tulee ja menee, usein oireita aiheuttamatta, mutta nokkosihottumataipumus jää viikoiksi, usein kuukausiksi, harvoin vuosiksi. Lääkärin antama allergialääke lienee antihistamiini. Sellaisesta ei ole haittaa pitkässäkään käytössä. Jos oireet jatkuvat yli kaksi kuukautta, tehdään perusteellisempia tutkimuksia, mutta harvoinpa niissäkään mitään erityistä ilmenee. Jos nielussa alkaa esiintyä turvotuksia, tutkimuksiin pitäisi hakeutua aikaisemmin.


21.11.2011

 

« Takaisin