Kysymys

Moikka! Mistä voi johtua silmän valkuaisen turpoaminen? Eläimille en ole allerginen, voiko johtua jostakin tuotteesta jota laitettu kasvoille (meikkivoide tai meikinpuhdistusaine tässä tapauksessa)?

Entäs heti tämän jälkeen, tunnin sisään, turposi huuli suun sisäpuolelta. Liittyvätkö mahdollisesti toisiinsa ja voiko tämä huulenkin turpoaminen johtua meikkivoiteesta tai puhdistusaineesta.

Olen juuri vaihtanut meikkivoiteen ja meikinpuhdiatusaineen ja 3 päivää käyttänyt kumpaakin. Syön myös minipillereitä ja tetrasykliiniä.

Vastaus

Oireet vaikuttavat angioödeemalta, jota on 15-20 %:lla väestöstä ainakin kerran, toisilla toistuvasti. Useimmissa tapauksissa niihin ei ole löydettävissä allergiaa tai muuta ulkoista syytä. Antihistamiini ei sellaisiin auta. Kiusallisia reaktioita hoidetaan kortisonilla. Mahdolliset allergiat kannattaa selvityttää terveyskeskuksessa tai yksityislääkärillä. Tarvittaessa tutkimukset tehdään keskussairaalassa.


28.10.2015

 

« Takaisin