Kysymys

6-vuotias poikani sai refluksitaudin hoitoon lääkityksen. Allergiaa on epäilty, mutta ei varsinaisesti tutkittu. Nyt refluksilääkkeen aloituksen jälkeen osa oireista on helpottanut, osa taas pahentunut. Kalatiskillä olon jälkeen poika sai muutamia tunteja kestävän kohtauksen, jossa valitti kurkun kipeyttä, kieli oli turvonnut, ei suostunut nielemään sylkeä ja jännitti leukaa. Samanlaisen kohtauksen sai taas tänään pari tuntia kala-aterian jälkeen. Aiemmin oireita ollut monenlaisia, eikä ole osattu kalaan yhdistää (ei ole tiedetty mikä refluksia ja mikä muuta). Voiko tämä olla kala-allergiaa, joka refluksioireiden poistumisen myötä vain näkyisi aiempaa selvemmin?

Vastaus

Saattaa olla, että pojalla on angioödeemaa, joka esiintyy jonkin ruumiinosan turvotuksena (esimerkiksi kieli tai suun/nielun limakalvo. Angioödeema on harvoin allergista. Sellainen tulee 'omia aikojaan', ja oireilua voi olla satunnaisesti jopa vuosien ajan. (Lisää tietoa esimerkiksi Terveyskirjastosta hakusanalla angioödeemat). Refluksitaudilla ei liene asian kanssa tekemistä enempää kuin sen hoitoon käytetyillä lääkkeilläkään.


25.07.2015

 

« Takaisin