Kysymys

Sain Kestinestä allergisen reaktion eli nokkosrokon (ihottuma samanlainen kuin olisi ollut tuhkarokko). Lääkärit antoivat siihen ataraxia, ei loppunut. Sitten söin xyzalia ja seuraavaksi ataraxia, ihottuma vain pysyi lähes puoli vuotta. Kun lopetin antihistamiinit, katosi myös ihottuma. Ihotautilääkäri oli sitä mieltä, että olen allerginen antihistamiinille. Kysynkin nyt, että jos minulle tulee allergiakohtaus, onko olemassa mitään allergialääkettä, joka helpottaa oireita? Ihotautilääkäri sanoi, että antihistamiinia saan ottaa vain henkeä uhkaavassa tilanteessa. Onko tällaista asiaa tutkittu?

Vastaus

Antihistamiiniallergia on harvinaista enkä tunne sellaisia tapauksia, joissa ihminen olisi herkistynyt kaikille antihistamiineille. Antihistamiinit lisäksi häviävät elimistössä muutamassa päivässä, viimeistään viikossa, joten pitkäkestoinen nokkosihottuma ei voine johtua antihistamiineista. Kroonisessa (yli 3 kk kestävässä) nokkosihottumassa syy selviää vain satunnaisesti. Useimmiten kyseessä onkin autoimmuuninokkosihottuma, josta voi lukea tarkemmin esimerkiksi Terveyskirjastosta (www.terveyskirjasto.fi).


23.10.2014

 

« Takaisin