Kysymys

Minulla on kyseessä ilmeisesti angioödeema. Olen 60 v. Turvotuksia on ollut n. 10x heinäkuun alusta. Olen syönyt Prednisolon 1x50mg seur.1x20/3vrk (30 tabl.) loppuun. Nyt turvotus alkaa laskea n. 7-8 t. kuluttua pahimmasta akuuttivaiheesta, joka tulee äkillisesti n. 1 t kuluessa. Viimeiset 5x en ole käyttänyt kortisonia lääkärin määräyksestä. Joudunko hakeutumaan päivystykseen jokaisen kohtauksen jälkeen? Auttaisivatko allergiatestit? Vaiva alkaa käydä hermoille, kun ei tiedä tarkkaa diagnoosia.

Vastaus

Angioödeema on aina syy tutkia asia tarkemmin. 60 vuoden iässä tavallisin syy on jokin lääkeaine, esimerkiksi verenpainelääke. Niistä yleisin angioödeeman aiheuttaja on jokin ”priili” = lääkeaineen lopussa –priili, kuten enalapriili, kaptopriili, lisinopriili, ramipriili jne. Muitakin mahdollisia aiheuttajia lääkkeiden joukossa on. Allergiatestien ym. tutkimusten tarve selviää lääkärissä. Tutkimuksia ei saisi turhaan viivytellä.


26.9.2011

 

« Takaisin