Kysymys

Olen allerginen Litalginille, oksensin sappileikkauksen jälkeen 10 tuntia. Ja sain vuosia myöhemmin tutkimuksessa lähes anafylaktisen shokin Litalgiinistä. Nyt tuli AERINAZE 2,5mg/120mg,kova kutina ja urtikaria iholle ja paha olo. Mikähän on aine ja onko näissä lääkkeissä jotain samaa,mikä aiheuttaa reaktiot? Olen allerginen esimerkiksi kloorille, kloriitille ja formaldehydille. Terveisin Aila.

Vastaus

Litalginin allergisoiva aine on metamitsoli, josta voi tulla anafylaktisia reaktioita, helpommin ruiskeena annettavasta lääkkeestä kuin tabletista. Reaktio on harvinainen, ehkä yhdellä 500-1000 henkilöstä. Aerinazen herkistävä ainesosa on desloratadiini, josta allergisia reaktioita tulee arviolta yhdelle käyttäjälle tuhannesta. Metamitsolilla ja desloratadiinilla ei ole sellaisia rakenteellisia yhtäläisyyksiä, että niiden välillä vallitsisi ristiallergia. Desloratadiini on antihistamiini, jota myydään myös käsikaupassa. On oletettavaa, että myös sen sukulainen, loratadiini, aiheuttaa oireita. Sekin on reseptivapaa antihistamiini. On tietysti nurinkurista, että allergialääke aiheuttaa allergiaa. Niin se vain on.


04.10.2012

 

« Takaisin