Terveyttä edistävien probioottien saanti ravinnosta hankalaa - professori: ”Nykyruoka on lähes steriiliä”

13.2.2018

Probiootit voivat oikein annosteltuina auttaa vatsaa ja suolistoa voimaan paremmin. Kysyimme professori Seppo Salmiselta, millaisia probiootteja kannattaa suosia ja mistä niitä saa.

Jo muinaisten egyptiläisten on sanottu kulauttaneen kurkkuunsa fermentoituja probioottijuomia niiden terveysvaikutusten vuoksi, mutta vasta viime vuosina myös tiede on tuonut tarkempaa tietoa probioottien hyödyistä.
 
Probiootit ovat eläviä mikrobivalmisteita, joilla on oikein annosteltuna terveydelle hyödyllisiä vaikutuksia. Kreikan ja Latinan kielellä probiootti tarkoittaakin ”elämää varten”.

- Kyllä, tätä on haettu sananvalinnalla eli “elävät bakteerit - elämään positiivisesti vaikuttavat”, sanoo funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen johtaja ja professori Seppo Salminen Turun yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta.

Salminen on tutkinut suoliston mikrobistoa jo väitöskirjaansa varten - ja työ jatkuu edelleen.
 
Kaikki kannat yksilöllisiä

Probiootteja on käytetty niin ripulin kuin myös muiden vatsaoireiden hoitoon sekä hormonien tasapainottamiseen ja jopa mielialan parantamiseen, mutta mille väitteistä löytyy tieteellistä näyttöä?

- Probiooteista tiedetään paljon, kuten että kaikki kannat ovat erilaisia ja yksilöllisiä. Niiden vaikutukset tulee osoittaa kantakohtaisesti, eikä samankaltaisiin mikrobeihin voi liittää vaikutuksia muista, koska jokainen probiootti on oma elävä organisminsa.

Salmisen mukaan probioottien hyödyt perustuvat dysbioosin eli suoliston mikrobiston häiriön korjaamiseen. Probiootit korjaavat suoliston tasapainoa, estävät sairauksia aiheuttavien bakteerien tarttumisen suoliston limakalvon immuunisoluihin ja estävät jopa rasvan kertymistä elimistöön ja auttavat rasva-aineenvaihdunnan muutoksissa.

-  Probioottipastillien avulla on voitu esimerkiksi vähentää haitallisten bakteerien määrää suun limakalvoilla ja alentaa ientaskujen tulehdustilaa.
 
Probioottien saanti nykyruoasta hankalaa

Vaikka probiooteilla on runsaasti terveyshyötyjä, niiden saaminen luonnollisesti ruokavaliosta on hankaloitunut nykyaikana.

-  Ihmiset syövät paljon prosessoitua ruokaa, jossa hyödylliset mikrobit on tuhottu lämpökäsittelyllä, eikä monikaan enää saa luonnollisia mikrobeja. Ihmiset ovat syöneet fermentoituja ruokia vuosikausia, mutta nykyään halutaan, että ruoka säilyy vuoden tai kaksi. Silloin bakteerit täytyy tuhota ja ruoasta tulee lähes steriiliä.

Nykyisin turvaudutaankin tuotteisiin, joihin on lisätty probiootteja. Maitohappobakteereita löytyy muun muassa misosta, kimchistä, useista tuorejogurteista, kefiirituotteista, kombucha-juomasta ja hapankaalivalmisteista. Lisäksi moniin tuotteisiin myös lisätään tutkittuja probiootteja.

Vegaaneille, kuten kaikille muillekin, erinomainen fermentoitu ruoka on soijapavuista tehtävä tempeh.

- Tempeh antaa hyviä mikrobeja ruokavalioon, mutta niitä ei kutsuta probiooteiksi, koska jokainen valmistaja tai koti käyttää omia tutkimattomia bakteereitaan. Probiootista taas on tutkitusti ja hyväksytysti terveysvaikutuksia.
Joidenkin lähteiden mukaan myös tumma suklaa nimetään probioottien joukkoon, mutta Salminen ei tunnusta väitettä.

- Suklaa sinänsä on hyvä alusta, koska suklaan rasva säilyttää probiootteja hyvin.

Lämpö, samoin kuin sokeri ja voimakas alkoholi, tuhoavat useimmat probiootit, eli niitä ei kannata nauttia kuumien juomien, kuten kahvin kanssa.

- Muita hyviä lähteitä ovat monet juustot, perinteinen salamimakkara sekä jotkut kaura- ja soijapohjaiset tuotteet, jotka on valmistettu jogurtin kaltaisiksi. Esimerkiksi Yosa-tuotteet perustuvat vanhalle karjalaiselle kaurakiisselille, joka on jogurtin kaltainen käynyt valmiste.
 
EFSA ei ole hyväksynyt terveysväitteitä

Probioottien väitetään myös parantavan vaikka mitä. Salminen kuitenkin muistuttaa, että kun terveysväitteitä esitetään, on tärkeää, että probiooteilla on tieteellisesti tutkittu vaikutus, tarkoin määritelty annos ja mikrobien elävyys.

-  Lisäksi tarvitaan Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA:n positiivinen arvio väitteen tieteellisestä pohjasta ja Euroopan komission hyväksymä väitteen sanamuoto.
 
Jos siis tuotepakkauksessa lukee, että probiootti vahvistaa puolustuskykyä, se ei vielä ole osoitus tuotteen terveysvaikutuksesta.

- Puolustuskyvyn vahvistus saattaa olla seurausta esimerkiksi tuotteeseen lisätyn vitamiinin terveysväittämästä.
EFSA ei ole toistaiseksi hyväksynyt yhtään probiootteihin liittyvää terveysväitettä.

Tutkittuja kantoja ei myöskään Salmisen mukaan ole kovin montaa. Haastetta hyötyjen selvittämiseen tuo se, että ihmisen mikrobiston koostumus on yksilöllinen - ja tästä yksilöllisestä koostumuksesta riippuu myös probioottien teho.

- Lisäksi probioottien vaikutuksia ei voi ennustaa silloin, kun niitä yhdistetään keskenään. Vaikutukset voivat lisääntyä tai kannat saattavat jopa vähentää toistensa ominaisuuksia.
 
Jogurttia ja marjoja

Professori Salminen kannustaa ihmisiä kokeilemaan erilaisia probiootteja itse ja etsimään, miten ne toimivat omalla kohdalla.

-  Suolistotulehdus on yksilöllinen asia, ja jos on ongelmia, kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Kokeilulle on hyvä antaa aikaa 1-2 viikkoa, sillä vasta siinä ajassa tietää, toimivatko probiootit, kun ne ovat päässeet suolistoon asti.

Salminen itse valmistaa aamuisin helpon probioottiannoksen maustamattomasta jogurtista, johon hän lisää marjoja tai hedelmiä ja kaurahiutaleita.

- Tänä aamuna nautin ananas-banaani-smoothien maustamattoman jogurtin kanssa, sillä näin sokerin määrää voi itse säädellä. Se on aika helppo keino saada ruokavalioon eläviä jogurttibakteereja, eikä vaadi keittotaitoja.
Salminen suosittelee tutustumaan tutkittuihin bakteereihin ja tuotteisiin, joita ovat Lactobacillus rhamnosus GG-, Lactobacillus reuteri- ja Bifidobacterium lactis -tuotteet. Ne löytyvät myös useimpien järjestöjen suosituksista.

-  Jos ei ole suoranaisia ruoka-allergioita tai yliherkkyyksiä, suosittelisin näitä probiootteja ruoassa (mehut, jogurtit, Yosa-tuotteet). Jos ruokapuolella on ongelmia, kaikkia saa myös apteekista kapseleina, tabletteina tai esimerkiksi L reuteri- ja L rhamnosus GG -tuotteita muun muassa pienten lasten D-vitamiinitipoissa.

-  Acidophilus bifidus -tuotteet ovat niin sanotusti ensimmäisen polven probiootteja, joista voi aloittaa, eikä hintakaan ole paha. Muut tuotteet ovat sitten hieman kalliimpia.
 
Näihin vaivoihin probiootit auttavat

Ripuli: Eniten tietoa probioottien tehosta löytyy ripulitautien ehkäisyssä ja hoidossa. Ainakin Lactobacillus rhamnosus GG- ja Saccharomyces boulardii -probiootit ovat tehokkaita infektion aiheuttaman ripulin hoidossa lapsilla. Euroopan lasten gastroenterologiyhdistys ESPGHAN suosittelee näiden kantojen käyttöä lasten äkillisen ripulitaudin hoidossa nesteytyksen lisäksi. Probioottihoito voi vähentää taudin kestoa noin vuorokaudella.

Toiminnalliset vatsavaivat ja tulehdukselliset suolistosairaudet: Tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että L. reuteri -probiootti vähentää koliikista kärsivien, rintamaidolla ruokittujen vauvojen oireita. Tuoreen 21 tutkimusta käsittävän systemaattisen katsauksen ja meta-analyysin mukaan probiootit auttavat myös toiminnallisiin vatsavaivoihin, kuten ärtyvän paksusuolen oireyhtymään. Probiootit vähentävät oireita, jolloin elämänlaatu paranee. Meta-analyysin perusteella ei kuitenkaan voitu päätellä, mikä probioottikanta olisi suositeltavin.

Atooppiset sairaudet:Tutkimus osoittaa, että äidin raskauden ja imetyksen aikana nauttima tai vauvalle annosteltu probiootti, erityisesti L. rhamnosus GG, vähentää atooppisen ihottuman riskiä lapsilla, joilla on suuri perinnöllinen alttius sairastua. Maailman allergiajärjestön (WAO) mukaan probiooteista voi olla hyötyä riskilasten ekseeman varhaisessa ehkäisyssä.
 
Lähde: Iltalehti / JENNA MENDEZ 10.2.2018

 

« Takaisin